Verhuistips

Verhuistips

Verhuizen staat in de top tien van dingen die mensen stress opleveren. Als u gaat verhuizen is het daarom fijn als alle mogelijke extra stress voorkomen kan worden. Het volgende artikel beschrijft verschillende tips die u kunnen helpen bij verhuizen waardoor de last minder wordt en de zaken zoveel mogelijk soepel verlopen.

Maak een lijstje

Veel stress kan voorkomen worden door op tijd te beginnen met alles wat nodig is. Zodra je weet dat je gaat verhuizen kun je het best een lijstje maken met alles wat je moet doen en in welke volgorde dit moet gebeuren. De tips in dit artikel kun je gebruiken voor uw lijstje. Zorg dat deze lijst op een toegankelijke plek ligt. Dan kunt u alles wat u te binnen schiet op de lijst zetten en alles dat gedaan is, kunt u afvinken. Zo weten u en uw huisgenoten precies waar ze aan toe zijn.

Op tijd beginnen

Ruim van te voren beginnen is essentieel voor weinig stress. Het lijstje maken, zoals hierboven beschreven is de start. Maar op tijd beginnen met de zaken die u op uw lijstje hebt geschreven komt direct daarna. Inpakken bijvoorbeeld kunt u iedere dag een beetje doen. Zet uzelf een doel, bijvoorbeeld, iedere dag één doos inpakken.

Vraag hulp

Weet u al of u alles zelf verhuist of dat u hulp vraagt van vrienden en familie? Of misschien vraagt u een verhuisbedrijf de boel in- en uit te pakken? In alle gevallen zorg hier ook dat u op tijd begint met plannen. U wilt er niet alleen voor staan op de dag van verhuizing.

Opruimen en weggooien

Er is geen mooier moment om grote schoonmaak te houden dan bij een verhuizing. Staan op de zolder nog dozen die na de vorige verhuizing ook nooit geopend zijn. Wees streng en gooi (of geef) weg wat nu niet gebruikt. Een opgeruimd huis betekend een opgeruimd hoofd. En wat u nu weg doet hoeft u ook niet mee te verhuizen.

Zorg voor structuur

Inpakken van dozen is een eitje. Maar ook bij het uitpakken wilt u nog graag weten wat er in de doos zit en waar het vandaan komt. Pak dozen in, in de kamer waar de spullen staan, schrijf op de doos wat er in zit en waar de doos vandaan komt. Schrijf er ook op waar de doos naartoe gaat. Zo komt de doos direct op de juiste plek in het nieuwe huis. U hoeft dan de hulp bij verhuizen niet te vertellen waar de dozen heen gaan, het spreekt voor zich.

Waardevolle bezittingen

Bij het verhuizen is het in de gaten houden van waardevolle bezittingen essentieel. U wilt het niet uit het oog verliezen en niet meer weten in welke doos u het gestopt hebt. Schrijf niet op de doos dat de dure erfstukken er in zitten. Verzin een cijfer of een codewoord.

Breekbare of kwetsbare spullen

Voor breekbare spullen moet u zorgden dat u opvulmateriaal hebt, oude kranten, of bubbelplastic. Uw serviesgoed wordt dan zo veilig mogelijk vervoerd. Ook hier, schrijf het op de doos. Kwetsbare spullen, zoals elektronica of bijvoorbeeld antieke lampen zet je apart. Vervoer deze zelf of wijs anderen er op dat ze er erg voorzichtig mee moeten zijn. Anderen weten niet direct wat kwetsbaar of waardevol is voor u. Een tip hierbij is om al ruim van te voren te beginnen met het verzamelen van opvulmateriaal zoals kranten of oude tijdschriften, dat heeft u altijd voldoende bij de hand.

Maak een survivalkit

Zorg dat u een doos maakt met alle spullen die u nodig heeft om de eerste dagen te ’overleven’. U wilt immers niet opzoek gaan naar toiletspullen of een rijbewijs als u net verhuisd bent. In deze doos stopt u alle zaken die u normaal mee zou nemen als u een paar dagen weg gaat.

Vergoedingen

Verhuist u voor werk? Kijk dan altijd wat de mogelijkheden zijn voor het krijgen van een vergoeding voor de verhuiskosten. Verhuiskosten kunnen flink oplopen en er zijn een aantal regelingen via de belastingdienst en uw werkgever waardoor u recht heeft op een vergoeding. Het zou zonde zijn dat mis te lopen. En zeg nu zelf, hoge kosten leveren stress op, dus ook daarin helpen alle kleine beetjes.