Verhuizen is een grote klus en kan u veel stress opleveren. U wilt natuurlijk dat uw verhuizing zo soepel mogelijk verloopt. In dit artikel worden verschillende tips beschreven die u kunnen helpen bij uw verhuis.
Maak een lijstje
Veel stress kan voorkomen worden door op tijd te beginnen met alles wat nodig is. Zodra u weet dat u gaat verhuizen kunt u het best een lijstje maken met alles wat u moet doen en in welke volgorde dit moet gebeuren. De tips in dit artikel kunt u gebruiken voor uw lijstje. Zorg dat deze lijst op een toegankelijke plek ligt. Dan kunt u alles wat u te binnen schiet op de lijst zetten en alles dat gedaan is, afvinken. Zo weten u en uw huisgenoten precies waar ze aan toe zijn.
Op tijd beginnen
Ruim van te voren beginnen is essentieel voor weinig stress. Het lijstje maken, zoals hierboven beschreven is de start. Maar op tijd beginnen met de zaken die u op uw lijstje hebt geschreven komt direct daarna. Inpakken bijvoorbeeld kunt u iedere dag een beetje doen. Zet uzelf een doel, bijvoorbeeld, iedere dag één doos inpakken.
Vraag hulp
Weet u al of u alles zelf verhuist of dat u hulp vraagt van vrienden en familie? Of misschien vraagt u een verhuisbedrijf de boel in- en uit te pakken? In alle gevallen zorg hier ook dat u op tijd begint met plannen. U wilt er niet alleen voor staan op de dag van verhuizing.
Opruimen en weggooien
Er is geen mooier moment om een grote schoonmaak te houden dan bij een verhuizing. Staan op de zolder nog dozen die na de vorige verhuis ook nooit geopend zijn. Wees streng en gooi (of geef) weg wat nu niet wordt gebruikt. Een opgeruimd huis betekent een opgeruimd hoofd. En wat u nu weg doet, hoeft u ook niet mee te verhuizen.
Zorg voor structuur
Inpakken van dozen is een eitje. Maar ook bij het uitpakken wilt u nog graag weten wat er in de doos zit en waar het vandaan komt. Pak dozen in, in de kamer waar de spullen staan, schrijf op de doos wat er in zit en waar de doos vandaan komt. Schrijf er ook op waar de doos naartoe gaat. Zo komt de doos direct op de juiste plek in het nieuwe huis. U hoeft dan de hulp bij verhuizen niet te vertellen waar de dozen heen gaan, het spreekt voor zich.
Waardevolle bezittingen
Het verhuizen van waardevolle spullen blijft bij elke verhuizing een ding. Er moet voorzichtig mee omgegaan worden en u wilt niet het risico lopen dat ze tijdens de verhuizing kwijtraken. Zorg er daarom voor dat u een speciale markering op de doos aanbrengt. U kunt er ook voor kiezen bepaalde dozen zelf te vervoeren naar de nieuwe woning. Zo verliest u uw spullen minder snel uit het oog.
Breekbare of kwetsbare spullen
Voor breekbare spullen moet u zorgen dat u opvulmateriaal hebt, bijvoorbeeld oude kranten of bubbelplastic. Uw serviesgoed wordt dan zo veilig mogelijk vervoerd. Ook hier, schrijf het op de doos. Kwetsbare spullen, zoals elektronica of bijvoorbeeld antieke lampen zet je apart. Vervoer deze zelf of wijs anderen er op dat ze er erg voorzichtig mee moeten zijn. Anderen weten niet direct wat kwetsbaar of waardevol is voor u. Een tip hierbij is om al ruim van tevoren te beginnen met het verzamelen van opvulmateriaal zoals kranten of oude tijdschriften, dat heeft u altijd voldoende bij de hand.
Maak een survivalkit
Zorg dat u een doos maakt met alle spullen die u nodig heeft om de eerste dagen te ’overleven’. U wilt immers niet opzoek gaan naar toiletspullen of een rijbewijs als u net verhuisd bent. In deze doos stopt u alle zaken die u normaal mee zou nemen als u een paar dagen weg gaat.
Vergoedingen
Verhuist u voor werk? Kijk dan altijd wat de mogelijkheden zijn voor het krijgen van een verhuisvergoeding. Verhuiskosten kunnen flink oplopen en er zijn altijd regelingen of tegemoetkomingen, waarmee u kosten kunt terugverdienen. Dit loopt via de belastingdienst of uw werkgever.
Het zou natuurlijk zonde zijn dat mis te lopen. En zeg nu zelf, hoge kosten leveren stress op, dus ook daarin helpen alle kleine beetjes. Meer verhuistips nodig? Kijk eens op Verhuis Gids.